Feedback verdubbelt de snelheid van leren
Feedback die werkt, komt op het juiste moment, is maatwerk en draagt bij aan vergroting van zelfsturend handelen van leerlingen. Hattie maakt duidelijk dat dit de snelheid van leren kan verdubbelen. Goede feedback leidt tot beoordelingsbekwame leerlingen. Leerlingen die leiding kunnen geven aan zichzelf. Feedback is goed voor iedereen.
Veel leraren kennen al het onderscheid tussen productfeedback en procesfeedback. Dat hebben we geleerd van de cursussen over directe instructie. Feedback geven die zelfsturend handelen van leerlingen bevordert, is iets waarin nog veel winst behaald kan worden. Er bestaat geen methode voor. Jij bent het instrument. Je weet één ding: investeren in de kwaliteit hiervan draagt gegarandeerd bij aan uitblinken in je vak.
Wat we leren
- Je kent de vier feedbackniveaus.
- Bij elke niveau is duidelijk wat je hierin al doet en wat je hierin nog kunt leren.
- Je kunt per niveau concrete voorbeelden geven. Je beschikt over “feedbacktaal”.
- Je oefent hierin met collega’s. Je ervaart direct de waarde van deze feedbacktaal.
- Je hebt de kennis en inzichten vertaald naar leerlingen uit de eigen groep(en).
- Je weet wat je gaat doen om je vaardigheden hierin uit te breiden.
- Je weet hoe je het eigen leren hierin zichtbaar maakt.
- Je weet hoe je elkaar hierin beter maakt.
Hoe we dit doen
Tijdens een studiedag komen alle genoemde leerinhouden aan bod. Leidinggevenden en/of procesbegeleiders wordt tijdens één dagdeel getraind om leiding te geven aan het leren van leraren hierin, zo dat dit bijdraagt aan versterking van teamleren. Leidinggevenden en/of procesbegeleiders leren hoe zij dit proces versterken door de kwaliteit van de eigen feedback te verbeteren. Zo ontstaat er een ketting van invloed.
In onze “lerende school trajecten” komt deze leerinhoud standaard aan bod tijdens de SIRE-bijeenkomsten. Uitblinken in feedback kan in deze trajecten bovendien uitgangspunt zijn in het leren van de school.