De Lerende School

Onderwijsadvies waar je blij van wordt!

  • Home
  • Over ons
    • Wie we zijn
    • De mensen
    • Onze kernwaarden
    • Onze aanpak
    • Onze partners
    • Voorwaarden en klachtenregeling
  • Onze dienstverlening
    • Schoolontwikkeling en teamleren in één
      • De 7 eigenschappen van sprankelende schoolontwikkeling
      • Onze uitgangspunten: zo werkt het wél!
      • Kindgericht onderwijs
      • Onze werkwijze: herkenbaar èn op maat
      • Teamleren geweldig maken
    • Leiding geven aan lerende scholen
      • Herregistratie door informeel leren
      • Onderzoekend leiderschap. Maak het verschil!
      • Uitblinken in teamcoaching
      • Coaching en supervisie
    • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
      • Kwaliteitszorg in lerende scholen
      • Verbetertrajecten zwakke scholen
      • Competentiegericht leren en lerende scholen
      • Auditing in lerende scholen
    • Uitblinken in je vak
      • Uitblinken in basiscommunicatie
      • Uitblinken in feedback
      • Veerkracht van de leerkracht
      • Betrokkenheid vergroten als “gewoon de kern”
      • Rekenen en taal. Uitblinken is keuzes maken
    • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
      • Het Kindvolgmodel Kleuters
      • Ontwikkelingsgerichte praktijk
      • Spelbegeleiding
      • Thematisch werken
    • Ouders leren mee
    • Profileren door innoveren
    • Onderzoekend leren als gewoon de kern
      • ParnasSys als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
      • Potentieelgericht werken voor leerkrachten
      • Zien! als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
  • Contact

Uitblinken in feedback

Je bent hier : Home » Uitblinken in je vak » Uitblinken in feedback

Feedback verdubbelt de snelheid van leren

Feedback die werkt, komt op het juiste moment, is maatwerk en draagt bij aan vergroting van zelfsturend handelen van leerlingen. Hattie maakt duidelijk dat dit de snelheid van leren kan verdubbelen. Goede feedback leidt tot beoordelingsbekwame leerlingen. Leerlingen die leiding kunnen geven aan zichzelf. Feedback is goed voor iedereen.

Veel leraren kennen al het onderscheid tussen productfeedback en procesfeedback. Dat hebben we geleerd van de cursussen over directe instructie. Feedback geven die zelfsturend handelen van leerlingen bevordert, is iets waarin nog veel winst behaald kan worden. Er bestaat geen methode voor. Jij bent het instrument. Je weet één ding: investeren in de kwaliteit hiervan draagt gegarandeerd bij aan uitblinken in je vak.

Wat we leren

  1. Je kent de vier feedbackniveaus.
  2. Bij elke niveau is duidelijk wat je hierin al doet en wat je hierin nog kunt leren.
  3. Je kunt per niveau concrete voorbeelden geven. Je beschikt over “feedbacktaal”.
  4. Je oefent hierin met collega’s. Je ervaart direct de waarde van deze feedbacktaal.
  5. Je hebt de kennis en inzichten vertaald naar leerlingen uit de eigen groep(en).
  6. Je weet wat je gaat doen om je vaardigheden hierin uit te breiden.
  7. Je weet hoe je het eigen leren hierin zichtbaar maakt.
  8. Je weet hoe je elkaar hierin beter maakt.

Hoe we dit doen

Tijdens een studiedag komen alle genoemde leerinhouden aan bod. Leidinggevenden en/of procesbegeleiders wordt tijdens één dagdeel getraind om leiding te geven aan het leren van leraren hierin, zo dat dit bijdraagt aan versterking van teamleren. Leidinggevenden en/of procesbegeleiders leren hoe zij dit proces versterken door de kwaliteit van de eigen feedback te verbeteren. Zo ontstaat er een ketting van invloed.

In onze “lerende school trajecten” komt deze leerinhoud standaard aan bod tijdens de SIRE-bijeenkomsten. Uitblinken in feedback kan in deze trajecten bovendien uitgangspunt zijn in het leren van de school.

Ja, zoiets zoek ik ook!

Wenst u meer informatie betreffende dit onderwerp? Neemt u dan contact op met:

Hans van Rijn

Onderwijsadviseur, (team)coach en ontwikkelaar

0650855480hans@delerendeschool.nlVolg mij op LinkedIn

Uitblinken in basiscommunicatie

Veerkracht van de leerkracht

Uitblinken in feedback

Betrokkenheid vergroten als “gewoon de kern”

taal en lezen

Rekenen en taal. Uitblinken is keuzes maken

Onze gegevens

De Lerende School
Postbus 3386
2001 DJ Haarlem

Tel. 06 50855480

KvK 64245829
BTW NL855583241B01
Bank NL17INGB0007080811

Onze specialisaties

  • Schoolontwikkeling en teamleren in één
  • Leiding geven aan lerende scholen
  • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
  • Uitblinken in je vak
  • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
  • Ouders leren mee
  • Profileren door innoveren
  • Onderzoekend leren als gewoon de kern

Volg jij de Lerende School al op Social Media?

De Lerende School op Facebook De Lerende School op Twitter De Lerende School op LinkedIn De Lerende School op Twitter

© Copyright 2019 De Lerende School, Alle rechten voorbehouden.

Naar boven