De Lerende School

Onderwijsadvies waar je blij van wordt!

  • Home
  • Over ons
    • Wie we zijn
    • De mensen
    • Onze kernwaarden
    • Onze aanpak
    • Onze partners
    • Voorwaarden en klachtenregeling
  • Onze dienstverlening
    • Schoolontwikkeling en teamleren in één
      • De 7 eigenschappen van sprankelende schoolontwikkeling
      • Onze uitgangspunten: zo werkt het wél!
      • Kindgericht onderwijs
      • Onze werkwijze: herkenbaar èn op maat
      • Teamleren geweldig maken
    • Leiding geven aan lerende scholen
      • Herregistratie door informeel leren
      • Onderzoekend leiderschap. Maak het verschil!
      • Uitblinken in teamcoaching
      • Coaching en supervisie
    • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
      • Kwaliteitszorg in lerende scholen
      • Verbetertrajecten zwakke scholen
      • Competentiegericht leren en lerende scholen
      • Auditing in lerende scholen
    • Uitblinken in je vak
      • Uitblinken in basiscommunicatie
      • Uitblinken in feedback
      • Veerkracht van de leerkracht
      • Betrokkenheid vergroten als “gewoon de kern”
      • Rekenen en taal. Uitblinken is keuzes maken
    • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
      • Het Kindvolgmodel Kleuters
      • Ontwikkelingsgerichte praktijk
      • Spelbegeleiding
      • Thematisch werken
    • Ouders leren mee
    • Profileren door innoveren
    • Onderzoekend leren als gewoon de kern
      • ParnasSys als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
      • Potentieelgericht werken voor leerkrachten
      • Zien! als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
  • Contact

Uitblinken in basiscommunicatie

Je bent hier : Home » Uitblinken in je vak » Uitblinken in basiscommunicatie

Waarom inzetten op basiscommunicatie werkt

Basiscommunicatie beredeneerd toe kunnen passen, vergroot je invloed op het leren van leerlingen. Het is de eenvoudigste en beste manier om de kwaliteit van de instructie, de afstemming met de groep en de afstemming met leerlingen met gedragsproblemen  te verbeteren. Bovendien ontwikkel je hierdoor pedagogische sensitiviteit. Je gaat ‘leren’ zien door de ogen van leerlingen.

Pedagogische tact, pedagogische sensitiviteit, het draait allemaal om het goed leren toepassen van deze contactprincipes (volgen, ontvangen, benoemen, beurtverdeling). De kwaliteit van de basiscommunicatie  bepaalt de kwaliteit van het pedagogisch en didactisch handelen.

Het is best verbazingwekkend hoe weinig aandacht hier nog voor is. De contactprincipes vormen immers je basisgereedschap. Impact hebben op het leren van leerlingen begint met leraren die ‘leren’ zien  door de ogen van leerlingen. We zijn blij dat wetenschappers als Hattie weer wijzen op het belang hiervan. “Kwaliteit begint met zien.” De inzet op instrumenten en middelen leidt in de praktijk lang niet niet altijd tot vergroting van sensitief en responsief gedrag. Basiscommunicatie beredeneerd inzetten, zorgt hier wel voor.

Wat we leren

  1. Je hebt een duidelijk beeld van hoe je de contactprincipes toepast.
  2. Je hebt inzicht in het effect van basiscommunicatie op het leren van leerlingen.
  3. Je weet hoe je  de contactprincipes zo toepast dat dit jouw invloed op het leren van leerlingen vergroot.
  4. Je hebt geconcretiseerd hoe je je vaardigheden hierin ontwikkelt.
  5. Je weet hoe je elkaar hierin kunt coachen.

Hoe we dit doen

Door middel van persoonlijke trajecten, studiedagdelen of workshops.
Het leren hierin vindt plaats aan de hand van videobeelden. Eigen beelden verdienen de voorkeur. Daarnaast zetten we ook oefenvideo’s in. Videoleren is een krachtige manier van leren.

Werk je met jonge kinderen? We bieden trainingsbijeenkomsten waarin we het toepassen van basiscommunicatie verbinden met thema’s als autonomie, hechting en spelbegeleiding.

Moeilijke groep? Veel leerlingen met gedragsproblemen? We bieden coachingstrajecten en trainingsbijeenkomsten waarin je leert hoe je basiscommunicatie toepast om je invloed op groepsdynamiek en gedragsproblemen te vergroten.

Train de trainer Basiscommunicatie

We bieden train de trainer trajecten voor schoolorganisaties die over de kennis en vaardigheden willen beschikken om het leren van leraren hierin te versterken. Tijdens vijf dagdelen leer je alle basistechnieken. Wil je meer? We bieden train de trainersbijeenkomsten waarin we basiscommunicatie en thema’s als groepsdynamica, gedragsproblemen, hechting en spelbegeleiding verbinden.

Ja, zoiets zoek ik ook!

Wenst u meer informatie betreffende dit onderwerp? Neemt u dan contact op met:

Uitblinken in basiscommunicatie

Veerkracht van de leerkracht

Uitblinken in feedback

Betrokkenheid vergroten als “gewoon de kern”

taal en lezen

Rekenen en taal. Uitblinken is keuzes maken

Onze gegevens

De Lerende School
Postbus 3386
2001 DJ Haarlem

Tel. 06 50855480

KvK 64245829
BTW NL855583241B01
Bank NL17INGB0007080811

Onze specialisaties

  • Schoolontwikkeling en teamleren in één
  • Leiding geven aan lerende scholen
  • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
  • Uitblinken in je vak
  • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
  • Ouders leren mee
  • Profileren door innoveren
  • Onderzoekend leren als gewoon de kern

Volg jij de Lerende School al op Social Media?

De Lerende School op Facebook De Lerende School op Twitter De Lerende School op LinkedIn De Lerende School op Twitter

© Copyright 2021 De Lerende School, Alle rechten voorbehouden.

Naar boven