Rekenen en taal zijn ingangen naar uitblinken
Resultaten die sterk schommelen. Goede middelen hebben en toch niet het succes bereiken dat je ervan verwacht. De invoering van een methode als kans zien om in te steken op ontwikkeling van de meer complexe leerkrachtvaardigheden. De methode meer passend willen maken voor je doelgroep. Het gewetensvol werken met methoden leidt niet tot zichtbaar lerende leerlingen.
Rekenen en taal zijn cruciale vaardigheden voor leerlingen. Maar voor je het weet, ben je vooral bezig met het volgen van de methode. Daarmee blijft jouw invloed op het leren van leerlingen beperkt, weten we. En waar zit jouw eigenaarschap? Hoe ben jij al de kiezende in plaats van de uitvoerende leraar? Wat zou het voor jou betekenen als je meer regie zou ervaren?
Professionalisering waarin reken- en/of taaldidactiek vertrekpunt is, is een prima ingang naar uitblinken. ALS dat maar voor leraren oplevert dat zij zich veel meer in staat voelen om de methode te gebruiken in plaats van te volgen. Zo worden rekenen en taal ingangen naar krachtige onderwijsvernieuwing.
Voor zulke professionalisering kun je terecht bij De Lerende School. Onze specialisten voor rekenen en taal begrijpen dat het pas werkt als leraren vanuit een onderzoekende houding steeds beter eigen keuzes maken.
Rekenen. Een greep uit de begeleidingsthema’s
Uitblinken in passend rekenonderwijs.
Je leert modellen hanteren om passend rekenonderwijs vorm te geven. We hanteren het handelingsmodel voor een passende rekeninstructie, het hoofdlijnenmodel om vanuit zicht op leerlijnen te gaan werken en het drieslagmodel voor het leren aanpakken van contextopgaven.
Zonder groepsplan vormgeven aan differentiatie
Op veel scholen wordt gewerkt met een groepsplan voor rekenen. In de praktijk biedt dit groepsplan echter geen oplossing voor het eigenlijke probleem; hoe ga ik om met de niveauverschillen in mijn groep? Gevolg: de differentiatievraag blijft onbeantwoord en de plannen zijn voornamelijk extra administratie voor de leraar.
Door terug te gaan naar de kern van het groepsplan: nadenken over de doelen voor de komende periode en wat de leerlingen hierin nodig hebben, komen we bijvoorbeeld uit bij een voorbereiding per blok. Wat zijn de doelen? Wie heeft wat nodig? Hoe plannen we dit zo handig mogelijk in? Zo’n werkwijze geeft meer inzicht, leidt tot samen leren en zet leraren weer in hun rol als professionals. Dat leidt tot vergroting van werkplezier.
Van methode volgen naar methode gebruiken
Je leert welke keuzes je als leraar kunt maken tijdens je voorbereiding als het gaat om lesdoel, kern van de les, uitleg, interactiefase en evaluatie. Het effect is een effectieve les waarbij leerlingen hoogbetrokken zijn en blijven en leraren zich laten leiden door hun eigen professionaliteit en autonomie daarin.
Verdieping van je rekenmethode
De praktische werkwijze van de rekenmethode is vaak wel bekend op scholen. Maar wat kunnen in de rekenmethode valkuilen zijn als het gaat om leerlijnen, passende instructie en diagnostiek? Kritisch naar je methode kijken dus en op basis daarvan afspraken maken hoe je met deze witte vlekken om gaat.
Als rekenontwikkeling stagneert
Wat kun je als leraar tijdens de rekenles doen om stagnatie zo vroeg mogelijk te herkennen en aan te pakken? Wat kun je als leraar, IB’er of RT’er doen bij stagnatie van meer dan een half jaar?
Hoe herken je risico’s in de rekenontwikkeling bij kleuters? Wat houdt goede rekenontwikkeling aan jonge kinderen eigenlijk in? Hoe ziet een aanbod aan kleuters eruit dat insteekt op preventie van rekenproblemen in groep 3 en 4?
Taal. Een greep uit de begeleidingsthema’s
Woordenschat ontwikkelen
Wanneer je weet hoe mensen nieuwe woorden leren en hoe ze nieuwe woorden onthouden, kun je hier met je didactiek bij aansluiten. Vragen die ook vaak opkomen zijn: is het goed om woordenschat als los vak aan te bieden of juist niet? Welke woorden ga ik nu kiezen voor mijn leerlingen? Hoe ga ik om met het verschil in woordenschat tussen leerlingen? De vragen van de school zijn uitgangspunt voor een impuls op het gebied van woordenschat.
Begrijpend lezen
Hoe komt het dat zowel leraren als leerlingen begrijpend lezen niet leuk vinden? Leidt het aanleren en oefenen met leesstrategieën tot betere resultaten? Hoe kom je erachter waardoor resultaten op begrijpend lezen achterblijven? Hoe kunnen we leerlingen motiveren voor begrijpend lezen? Hoe kan dit vak juist als kans benut worden om leren geweldig te maken? Allemaal vragen waar we met elkaar een antwoord op kunnen vinden!
Spelling
Wat werkt in het verbeteren van spellingresultaten? Wat gebeurt er wanneer spellen, stellen en lezen bij elkaar gaan horen? Hoe maak je kinderen minder afhankelijk van je instructie? Hoe krijg je ook bij spelling zichtbaar lerende leerlingen? Dit soort vragen grijpen we aan om ons eigen leren hierin te versterken. Dat geeft een frisse kijk op hoe het ook kan!
Lezen
Leesplezier is voorwaarde voor intrinsieke motivatie. En intrinsieke motivatie zorgt voor hoge resultaten. Technisch lezen is in groep 8 nog net zo belangrijk als in groep 3. Maar hoe doe je dat op zo dat leerlingen ervaren: dit is zinvol, dit is gaaf! Lezen is een vakgebied dat zoveel meer kan gaan sprankelen. Leer erin uitblinken!
Stellen
Wat gebeurt er wanneer kinderen ervaren: het heeft zin wat ik schrijf? Hoe kun je die situaties realiseren? Hoe gebruik je het schrijven van teksten om spellen, lezen en begrijpend lezen betekenisvol te maken? En ben je bekend met het werken met revisiekringen? Stellen biedt geweldig veel mogelijkheden om het taalonderwijs te verrijken!