Bekwaamheidsontwikkeling zien we liever als uitblinken in je vak. Want dat voelt geweldig! Wij zien scholing als middel om autonomie van leraren te versterken. Als je didactiek beheerst, kun je de methode gaan gebruiken in plaats van volgen. Als je ontwikkelt tot sterke pedagoog, kun je een klimaat creëren waarin leren geweldig wordt. Zo ontstaat de ruimte om eigen keuzes te maken. Je eigenaar te voelen. Uitblinken in je vak is de kortste weg naar gelukkige leraren, gelukkige leerlingen en gelukkige ouders. Dat is geen idee, dat is praktijk.
Niet het vele is goed, maar het goede is veel. Wanneer de vragen en puzzels van leraren vertrekpunt zijn, blijkt dat een enkele krachtige, verdiepende impuls meer effect oplevert dan een langdurig traject dat deze bodem mist. Scholing is in onze optiek vooral zinvol wanneer deze:
- uitgaat van de vragen en puzzels van leraren
- focust op wat werkt in het leren van leerlingen
- leidt tot concrete initiatieven die morgen uitgevoerd kunnen worden
- bijdraagt aan versterking van teamleren
Aan weinig veel leren. Met uitblinken als focus. Dat is hoe we werken. Inzetten op bekwaamheidsontwikkeling kan zoveel leuker!