Schoolprofilering is het lef om eigen keuzes te maken en daarop te focussen in je schoolontwikkeling. Met als doel om te worden wie je wilt zijn. Schoolprofilering gaat dus om het versterken van de eigenheid. Om handen en voeten te geven aan de identiteit, missie en visie.
Idealiter is een schoolplan tevens het schoolprofiel. Dat blijkt in de praktijk niet vanzelfsprekend. Het creëren van focus vraagt heel bewust strategisch leren ontwerpen. Dat strategisch ontwerpen vindt plaats op basis van deugdelijke data. Wat is kenmerkend voor de school als systeem? Wat is de verandercapaciteit van de organisatie? Hoe staat de basiskwaliteit ervoor? Hoe kijken stakeholders tegen de school aan? Wat verwachten ouders van de school? In hoeverre verwachten we krimp of groei? Wat is de positie van de school ten opzichte van andere scholen in de omgeving? Hierin van databrij tot datakern komen, helpt je als school om daadwerkelijk focus aan te kunnen brengen. Onze adviseurs blinken uit in dit ’tot de kern komen’ en zien het als hun vak om focus aan te helpen brengen.
Profilering vraagt vervolgens ook het vermogen om te concretiseren:
- Hoe zien we leerlingen de school verlaten?
- Wat betekent het schoolprofiel voor hoe we samen leren en ontwikkelen? Hoe wordt het profiel zichtbaar in handelen?
- Hoe wordt het schoolprofiel zichtbaar in de inrichting van de organisatie?
- Wat betekent het profiel voor hoe we samenwerken met de omgeving?
- Wat moeten we kennen en kunnen om dit profiel werkelijkheid te maken?
- Wat gaan we doen om ons leren hierin zichtbaar te maken? Welke data gebruiken we daarvoor?
Op die manier leidt profileren tot innoveren. Van databrij naar datakern. Van datakern naar doorleefde keuzes. Van keuzes naar operationalisatie. “Leren zichtbaar maken” om te kunnen vieren.
De Lerende School ondersteunt scholen om van profilering tot daadwerkelijke innovatie te komen. Marktonderzoek, huisvesting en PR goed vormgeven vraagt daarin om specifieke deskundigheid. De Lerende School levert u deze.