- Eén centrale, inspirerende onderzoeksvraag geeft richting aan het leren.
- De eigen praktijk staat centraal.
- Iedereen neemt initiatief: Iedereen draagt bij.
- Onderzoekend leren als gewoonte door “hoogfrequent reflecteren”
- Iedereen is mentee, iedereen is mentor.
- Diversiteit als bron van leren.
- Kwaliteitszorg, dat zijn wij.
Dit vraagt een omslag in denken en doen. Dat geldt voor leerkrachten èn leidinggevenden. De Lerende School ondersteunt scholen(groepen) in het bereiken van deze omslag. Als resultaat hiervan vergroten scholen het durvend, creërend, coachend en onderzoekend vermogen. We ondersteunen zowel het team als de leidinggevenden om dit zelf te kunnen.
Zie de zeven eigenschappen als ‘ingrediënten’. De Lerende School is wars van eenvormigheid. Elke school is een uniek organisme. Daarom horen middelen zich aan te passen aan de mens in plaats van andersom. Vorm volgt functie. De aanpak waar vandaag over gejubeld wordt, is morgen achterhaald. We komen niet met ‘snelle oplossingen’. Wij zijn innovatief in het (helpen) ontwerpen van aanpakken die leiden duurzaam sprankelende schoolontwikkeling. Werken vanuit de zeven eigenschappen zorgt voor herkenbaarheid en voorkomt eenvormigheid.