Kindgericht onderwijs in een lerende school
Je wilt het onderwijs zo inrichten dat het de verschillen tussen leerlingen maximaal ondersteunt én voor leerkrachten goed werkbaar is. Het liefst personaliseer je het onderwijs, zodat de talenten en kwaliteiten van je leerlingen zich optimaal kunnen ontplooien.
De vraag rijst dan echter of het huidige organisatiemodel deze wensen wel voldoende ondersteunt. Maar wat zijn de alternatieven en welke consequenties hebben zij? Hoe ziet kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs er uit en hoe groei je daar in haalbare stappen naar toe?
Dimensies van onderwijs
Wij werken vanuit een helder totaalkader, zodat de schoolontwikkeling van de afgelopen jaren een duidelijke plek krijgt. En het kader geeft ook perspectief, waardoor schoolontwikkeling richting krijgt en motiverend wordt.
Tijdens de teambijeenkomsten denken we allereerst na over een aantal belangrijke dimensies van kindgericht onderwijs. We bepalen de huidige positie en formuleren streefbeelden van waar we naar toe willen groeien. De volgende dimensies komen hierin aan bod:
- doel / focus van het onderwijs: van nadruk op leerstof naar focus op persoonsvorming
- pedagogische aanpak: van leiden en begeleiden door leraar tot loslaten en zelf kiezen van de leerling
- eigenaarschap ontwikkeling leerling: van leraar naar leerling
- didactische aanpak: van gesloten en methodevolgend tot open en interactief
- leerstof: van gestandaardiseerd tot zelfbepaald
- organisatievorm: van klassikaal leraargestuurd tot flexibel leerlinggestuurd
- differentiatie: van convergent via divergent naar eigen leerlijn
- toetsen: van genormeerd en summatief tot procesgericht en formatief
- rapportage: van standaard rapporten naar leerlingportolio’s.
Gezamenlijk ontwikkelen we zo een lerend proces waarin eigenaarschap van leraren en leerlingen een centrale rol speelt. In kleine, praktische stappen naar een groter, verderliggend doel!
Streefbeelden
Wij maken kindgericht onderwijs graag helder en praktisch door het samen met het schoolteam te vertalen naar duidelijke streefbeelden. Wat zie je leerlingen doen bij kindgericht onderwijs? Hoe ziet het gedrag van leraren en schoolleiders er dan uit? Door deze streefbeelden wordt de visie van de school stimulerend en richtinggevend.
Meerjarig verandertraject
De input van de teambijeenkomsten kan resulteren in een meerjarig verandertraject. Een dergelijk traject kenmerkt zich door de verbinding van individueel leren met collectief leren. Tijdens studiebijeenkomsten zorgen we voor relevante kennis en praktische voorbeelden. Dit proces geven we vorm volgens onze uitgangspunten van duurzame schoolontwikkeling.