Beginnen met begrijpen. Maak gebruik van ons vrijblijvend, interactief onderzoek!
Een traject start met een kort, interactief onderzoek op locatie (1 dagdeel). Het onderzoek maakt snel inzichtelijk hoe de school als systeem functioneert. We betrekken hierin alle factoren die er toe doen in duurzaam sterke schoolontwikkeling. Vanuit dit “diep begrijpen” ontwerpen we samen met u een leerwerktraject dat aansluit bij uw organisatie. Dit onderzoek kost u niets. Het levert u in korte tijd wel veel inzicht op. We geven u ook inzicht in onze werkwijze.
Belichten en Richten. Een goed begin vraagt zin!
Het Waarom, Wat en Hoe van deze schoolontwikkeling moet voor leerkrachten volstrekt helder zijn. Een goed begin vraagt zin! Afhankelijk van de beginsituatie vinden één tot twee inspiratiesessies plaats met het team. Dit leidt tot bewustwording. Het “karrenspoor” wordt duidelijk. We gaan terug naar gewoon de kern in onderwijs. En daarmee van veelheid naar eenvoud. Teamleden begrijpen: zo kan schoolontwikkeling sprankelen en spetteren. Zonder angst om afgerekend te worden. We zien het perspectief. We hebben zicht op wat dat vraagt. Vanuit deze “zin” zetten leerkrachten de eerste durfstappen. Dat doen we vanuit een centrale vraagstelling. Die vraagstelling zorgt voor focus. Waar nodig ondersteunen we teamleden in het concretiseren van hun initiatieven door individuele coaching. Zo concreet dat succes onvermijdelijk is.
De SIRE-bijeenkomsten. Sterk in Initiatief, Reflectie en Effect
En dan begint het echt! Teamleden leren om hoogfrequent te reflecteren op de effecten van hun initiatieven. Iedereen neemt initiatief, niemand blijft op een eiland! Teamleden ontwikkelen tijdens deze SIRE-momenten alles wat nodig is om samen met vertrouwen regie te voeren over schoolontwikkeling die inspireert en overtuigend succesvol is. Twee kernvaardigheden staan centraal: mentoring en onderzoekend leren. Daarnaast leren teamleden welke vormen hen helpen om dit proces zelfsturend uit te kunnen voeren. Wij denken daarin mee, maar stellen teams vooral in staat om hierin geheel eigen keuzes te maken. Middelen als verbeterborden, puzzelwanden, mentorkaarten, enzovoort zijn nooit doel op zich. Wèl herkenbare uitgangspunten, geen vooraf geprogrammeerde vormen. Teamleden ontwikkelen zo de werkwijze die bij hen past.
Kennis over wat werkt, is iets wat teamleden deels zelf leren opbouwen en deels door ons wordt toegevoegd naar aanleiding van de puzzels die teamleden tegenkomen in hun praktijk. Kennis gedoséérd aanreiken op het juiste moment in plaats van het uitstorten van een kennisdouche!
Groei zichtbaar maken gaat niet alleen over de eigen praktijk of over de eigen school. Ook het zichtbaar maken van de eigen ontwikkeling krijgt aandacht tijdens de SIRE-bijeenkomsten. Competentietaal ondersteunt daarin. We sluiten daarin aan bij bestaande instrumenten. We bereiken dat de inzet van competentietaal energie geeft in plaats van kost. Nauwkeurig inzicht in de eigen groei leidt daarin tot bewuster leren van en met elkaar.
Het aantal SIRE-momenten hangt sterk af van de beginsituatie van de school. Tijdens het verandertraject gaan we steeds met team en schoolleiding na of meer of minder nodig is.
Al onze teambijeenkomsten kunnen gebruikt worden ten behoeve van het Leraarregister.
Bijeenkomsten met leidinggevenden. Leren het zélf te kunnen!
De leerkracht doet er toe. Cultuur bepaalt. De kwaliteit van teamleren maakt het verschil. Succes en falen daarin zijn toe te schrijven aan wat leidinggevenden wel en niet doen.
Wij leren leidinggevenden daarom alles wat nodig is om leiding te geven aan de reflectiegestuurde schoolontwikkeling waar wij op inzetten.
Leerinhouden hierin zijn:
- Het stimuleren van een onderzoekende houding als voorwaarde voor onderzoekend leren.
- Een klimaat creëren dat gericht is op leren.
- Het organiseren van onderzoekend leren.
- Onderzoeksmatig werken stimuleren en hier rolmodel in zijn.
- Op leren gericht leiderschap ontwikkelen. Weten hoe je vanuit jouw rol bijdraagt aan vergroting van durvend, coachend en onderzoekend vermogen van teamleden.
- Beredeneerd procesinterventies doen om het teamleren te versterken.
- Samen met teamleden het geleerde borgen door een werkwijze die bij het team en de school past.
- Leiding geven aan de reflectieve dialoog tussen teamleden.
- Weten hoe je instrumenten veel meer inzet als bouwstenen in een onderzoekende cultuur.
- Weten hoe je op elk niveau het principe “leren zichtbaar maken” toepast, zodat er een kwaliteitscultuur ontstaat.
- Weten hoe je door middel van de reflectieve dialoog kunt sturen op kwaliteit.
Ook in de bijeenkomsten met leidinggevenden staat de eigen praktijk centraal. Herkenbare inhouden, een adaptief proces. Elke bijeenkomst wordt opgevolgd door concrete initiatieven om de eigen invloed op het leren van leraren te vergroten. We zoeken altijd naar een werkwijze die aansluit bij de behoeften.
Het aantal bijeenkomsten hangt sterk af van de beginsituatie van de leidinggevenden. En ook hier geldt dat we lopende het verandertraject samen nagaan of meer of minder nodig is. Clustering is bovendien mogelijk door samenwerking hierin met andere scholen.
Deze bijeenkomsten kunnen gebruikt worden in het kader van herregistratie.