De Lerende School

Onderwijsadvies waar je blij van wordt!

  • Home
  • Over ons
    • Wie we zijn
    • De mensen
    • Onze kernwaarden
    • Onze aanpak
    • Onze partners
    • Voorwaarden en klachtenregeling
  • Onze dienstverlening
    • Schoolontwikkeling en teamleren in één
      • De 7 eigenschappen van sprankelende schoolontwikkeling
      • Onze uitgangspunten: zo werkt het wél!
      • Kindgericht onderwijs
      • Onze werkwijze: herkenbaar èn op maat
      • Teamleren geweldig maken
    • Leiding geven aan lerende scholen
      • Herregistratie door informeel leren
      • Onderzoekend leiderschap. Maak het verschil!
      • Uitblinken in teamcoaching
      • Coaching en supervisie
    • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
      • Kwaliteitszorg in lerende scholen
      • Verbetertrajecten zwakke scholen
      • Competentiegericht leren en lerende scholen
      • Auditing in lerende scholen
    • Uitblinken in je vak
      • Uitblinken in basiscommunicatie
      • Uitblinken in feedback
      • Veerkracht van de leerkracht
      • Betrokkenheid vergroten als “gewoon de kern”
      • Rekenen en taal. Uitblinken is keuzes maken
    • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
      • Het Kindvolgmodel Kleuters
      • Ontwikkelingsgerichte praktijk
      • Spelbegeleiding
      • Thematisch werken
    • Ouders leren mee
    • Profileren door innoveren
    • Onderzoekend leren als gewoon de kern
      • ParnasSys als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
      • Potentieelgericht werken voor leerkrachten
      • Zien! als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
  • Contact

Teamleren geweldig maken

Je bent hier : Home » Schoolontwikkeling en teamleren in één » Teamleren geweldig maken

Check

  • Je team is geen team.
  • Overleg verloopt moeizaam.
  • Waangestuurd gedrag in plaats van waardengestuurd gedrag.
  • De cultuur is sparend in plaats van sparrend.
  • Er is meer sprake van een veroordelende in plaats van een luisterende houding.
  • Hoge werkdrukbeleving.
  • Samenwerking loopt stroef.
  • Interne communicatie scoort laag.
  • Aanspreken is eng.
  • Veel vergaderen, weinig bereiken.

Teamleren geweldig maken

De kwaliteit van het teamleren bepaalt de kwaliteit van het schoolsucces. Inzetten op “teamleren geweldig maken” loont daarom.

Als je jarenlang met elkaar in een systeem zit, is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Het systeem is er niet voor niets. Het heeft een functie. Daarom is het zo moeilijk om een systeem te veranderen als je daar zelf deel van uitmaakt.

De Lerende School ondersteunt school(organisaties) om teamleren te versterken. Dat is altijd maatwerk. Tijdens een uitgebreide intake ontwerpen we samen een “route naar sprankelen”. Welke kennis is er in de organisatie over teamontwikkeling?  Welke kennis heb je als leidinggevende over “empoweren”? In hoeverre is sprake van een doorleefde visie? Hoe duidelijk is het management van verwachtingen? Dit soort vragen staan centraal tijdens deze intake.

Als communicatie en samenwerking onder druk staat, wil je zo snel mogelijk resultaat. Dat begrijpen we bij De Lerende School. We zijn van het snel tot de kern komen. Via de route belichten, richten, inrichten en verrichten helpen we het team  in korte tijd om een coöperatief klimaat te creëren. Elk teamlid begrijpt zijn aandeel in het systeem. Er is inzicht in zowel de eigen sterkten en zwakten als die van elkaar. Elk teamlid leert wat hij of zij kan doen om bij te dragen aan verbindende communicatie. Het team heeft een krachtig beeld van wie het wil worden. De weg daar naar toe is klip en klaar. Leidinggevenden ontwikkelen op leren gericht leiderschap. Zij zijn in staat om de kwaliteit van het teamleren positief te beïnvloeden.

En altijd werken we vanuit onderwijskundige gerichtheid. Geen geïsoleerde communicatietrainingen. Teamleren moet gaan over samen het onderwijs maken dat je wilt.

Aanpak in het kort

  1. We maken de beginsituatie concreet.
  2. We ontwerpen met de school(organisatie) een route naar sprankelen. Daarin werken we vanuit de veranderfasen belichten, richten, inrichten en verrichten.
  3. We verzorgen teamsessies om het fundament voor een nieuwe cultuur neer te zetten.
  4. We begeleiden het management om hierop met succes te sturen.
  5. We ondersteunen optioneel om gedurende een aantal maanden individueel en/of teamgericht te coachen op het volhouden van het geleerde.

 

 

 

Ja, zoiets zoek ik ook!

Wenst u meer informatie betreffende dit onderwerp? Neemt u dan contact op met:

Hans van Rijn

Onderwijsadviseur, (team)coach en ontwikkelaar

0650855480hans@delerendeschool.nlVolg mij op LinkedIn

De 7 eigenschappen van sprankelende schoolontwikkeling

uitgangspunten naar succes

Onze uitgangspunten: zo werkt het wél!

Onze werkwijze: herkenbaar èn op maat

Kindgericht onderwijs

Kindgericht onderwijs

Teamleren geweldig maken

Teamleren geweldig maken

Onze gegevens

De Lerende School
Postbus 3386
2001 DJ Haarlem

Tel. 06 50855480

KvK 64245829
BTW NL855583241B01
Bank NL17INGB0007080811

Onze specialisaties

  • Schoolontwikkeling en teamleren in één
  • Leiding geven aan lerende scholen
  • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
  • Uitblinken in je vak
  • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
  • Ouders leren mee
  • Profileren door innoveren
  • Onderzoekend leren als gewoon de kern

Volg jij de Lerende School al op Social Media?

De Lerende School op Facebook De Lerende School op Twitter De Lerende School op LinkedIn De Lerende School op Twitter

© Copyright 2021 De Lerende School, Alle rechten voorbehouden.

Naar boven