Ouderbetrokkenheid gaat over meeleven, meedoen, meedenken en meebeslissen. Doel ervan is om optimale samenwerking tussen school en thuis te realiseren. Fundamenteel, want als die samenwerking onder druk staat, werkt dat steevast door in het leren van het kind.
Het goede nieuws is dat ouders potentieel betrokken zijn op hun kind. Wel bestaan er grote verschillen in hoe het scholen lukt dit potentieel te benutten. Passend onderwijs, zorgverdichting, toenemende mondigheid van ouders en leerlingen, het vormgeven van optimale samenwerking vraagt meer dan vroeger om goede doordenking en uitwerking. Hoe zie je die optimale samenwerking? Denk je vanuit de klantbenadering, zie je ouders als educatief partner, als didactisch partner …? Wat wil je ouders kunnen beloven? Hoe stem je verwachtingen over en weer af? Hoe richt je oudercontacten zo in dat optimale samenwerking daadwerkelijk ontstaat?
Op lerende scholen komt daar een dimensie bij: meeleren. We weten dat ook ouders zoekend zijn. We weten dat ouders scholen als vindplaats zien voor hun vragen rond de ontwikkeling van hun kind. Daar liggen kansen om samenwerken te verdiepen naar samen leren. Niet alleen profiteert het kind hiervan, het leidt ook tot gelukkige ouders. De Lerende School ondersteunt scholen om ouderbetrokkenheid zo te verrijken dat meeleren heel gewoon wordt.