De Lerende School

Onderwijsadvies waar je blij van wordt!

  • Home
  • Over ons
    • Wie we zijn
    • De mensen
    • Onze kernwaarden
    • Onze aanpak
    • Onze partners
    • Voorwaarden en klachtenregeling
  • Onze dienstverlening
    • Schoolontwikkeling en teamleren in één
      • De 7 eigenschappen van sprankelende schoolontwikkeling
      • Onze uitgangspunten: zo werkt het wél!
      • Kindgericht onderwijs
      • Onze werkwijze: herkenbaar èn op maat
      • Teamleren geweldig maken
    • Leiding geven aan lerende scholen
      • Herregistratie door informeel leren
      • Onderzoekend leiderschap. Maak het verschil!
      • Uitblinken in teamcoaching
      • Coaching en supervisie
    • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
      • Kwaliteitszorg in lerende scholen
      • Verbetertrajecten zwakke scholen
      • Competentiegericht leren en lerende scholen
      • Auditing in lerende scholen
    • Uitblinken in je vak
      • Uitblinken in basiscommunicatie
      • Uitblinken in feedback
      • Veerkracht van de leerkracht
      • Betrokkenheid vergroten als “gewoon de kern”
      • Rekenen en taal. Uitblinken is keuzes maken
    • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
      • Het Kindvolgmodel Kleuters
      • Ontwikkelingsgerichte praktijk
      • Spelbegeleiding
      • Thematisch werken
    • Ouders leren mee
    • Profileren door innoveren
    • Onderzoekend leren als gewoon de kern
      • ParnasSys als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
      • Potentieelgericht werken voor leerkrachten
      • Zien! als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
  • Contact

Ouders leren mee

Je bent hier : Home » Ouders leren mee

Ouderbetrokkenheid gaat over meeleven, meedoen, meedenken en meebeslissen. Doel ervan is om optimale samenwerking tussen school en thuis te realiseren. Fundamenteel, want als die samenwerking onder druk staat, werkt dat steevast door in het leren van het kind.

Het goede nieuws is dat ouders potentieel betrokken zijn op hun kind. Wel bestaan er grote verschillen in hoe het scholen lukt dit potentieel te benutten. Passend onderwijs, zorgverdichting, toenemende mondigheid van ouders en leerlingen, het vormgeven van optimale samenwerking vraagt meer dan vroeger om goede doordenking en uitwerking. Hoe zie je die optimale samenwerking? Denk je vanuit de klantbenadering, zie je ouders als educatief partner, als didactisch partner …? Wat wil je ouders kunnen beloven? Hoe stem je verwachtingen over en weer af? Hoe richt je oudercontacten zo in dat optimale samenwerking daadwerkelijk ontstaat?

Op lerende scholen komt daar een dimensie bij: meeleren. We weten dat ook ouders zoekend zijn. We weten dat ouders scholen als vindplaats zien voor hun vragen rond de ontwikkeling van hun kind. Daar liggen kansen om samenwerken te verdiepen naar samen leren. Niet alleen profiteert het kind hiervan, het leidt ook tot gelukkige ouders. De Lerende School ondersteunt scholen om ouderbetrokkenheid zo te verrijken dat meeleren heel gewoon wordt.

 

 

Ja, zoiets zoek ik ook!

Wenst u meer informatie betreffende dit onderwerp? Neemt u dan contact op met:

Onze gegevens

De Lerende School
Postbus 3386
2001 DJ Haarlem

Tel. 06 50855480

KvK 64245829
BTW NL855583241B01
Bank NL17INGB0007080811

Onze specialisaties

  • Schoolontwikkeling en teamleren in één
  • Leiding geven aan lerende scholen
  • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
  • Uitblinken in je vak
  • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
  • Ouders leren mee
  • Profileren door innoveren
  • Onderzoekend leren als gewoon de kern

Volg jij de Lerende School al op Social Media?

De Lerende School op Facebook De Lerende School op Twitter De Lerende School op LinkedIn De Lerende School op Twitter

© Copyright 2021 De Lerende School, Alle rechten voorbehouden.

Naar boven