Spelbegeleiding geweldig maken, is de kortste weg naar excellent onderwijs aan jonge kinderen.
Spel voorspelt
Spel voorspelt. Spel is koninklijke weg naar het onderbewustzijn van het kind. Spel is vitamine. Spel is zelfrealisatie. Spelen is grip krijgen op je werkelijkheid. De acties die het spelende kind maakt, geven uiterst precieze informatie over hoe het kind zich ontwikkelt. Spelacties zijn de meest betrouwbare “data”. Als je goed in staat bent om spelacties te vertalen naar ontwikkeling dan kun je al vroeg zicht krijgen op het potentieel van het kind. Spelobservatie geeft bovendien uitstekend inzicht in de onderwijsbehoeften van kinderen. Zeg me hoe je speelt en ik zeg je hoe het gaat.
Spelbegeleiding verbetert spelkwaliteit
Spelbegeleiding heeft als doel om de spelkwaliteit te verbeteren. Wat ons betreft is dit de kerntaak van de onderbouwleerkracht. Lijkt het je niet geweldig om je hierin vaardig te voelen?
- Je leert spelacties te vertalen naar ontwikkelwaarde. Voordeel: veel minder observeren leidt tot veel meer weten!
- Je gebruik de “spelaspecten” om de spelkwaliteit te beoordelen. Voordeel: je hebt taal om spelkwaliteit te duiden.
- Je weet bij elk spelaspect wat je kunt doen om de kwaliteit hiervan te verbeteren.
- Je vertaalt deze kennis naar preventieve oplossingen vanuit het principe “goed voor iedereen”. Voordeel: aan weinig maatregelen verbetert de spelkwaliteit bij de meeste kinderen. Je thema-ontwerp wordt middel om ‘standaard’ te werken aan verbetering van de spelkwaliteit.
- Je ontwikkelt de vaardigheid om in het hier en nu gericht te sturen op spelkwaliteit.
Ons aanbod
Oriënterende bijeenkomst
Tijdens één dagdeel maken we inzetten op spelbegeleiding betekenisvol. We werken vanuit het beeld. Niet praten over spel, maar spel zien en snappen. Vanuit dit snappen maak je kennis met de spelaspecten. Je ervaart hoe deze kennis je helpt om met succes te sturen op spelkwaliteit. Kennis die je aangereikt krijgt, is de volgende dag toepasbaar.
Verdiepingsbijeenkomsten
Tijdens een vrijblijvende intake ontwerpen we samen een boeiend leerproces rond spelbegeleiding. Het resultaat: elke onderbouwleerkracht kan “beredeneerd” sturen op verbetering van de spelkwaliteit, op groepsniveau en individueel niveau.
Expertbijeenkomsten
Spelbegeleiding is een onuitputtelijk leerlandschap. Je bent hier volop mee bezig. Je hebt behoefte aan verdiepende impulsen. Tijdens onze expertbijeenkomsten breng je casuïstiek in. Je ondersteunt die met videobeelden. We gaan ‘sparren’. Je wordt uitgedaagd om vanuit nieuwe perspectieven te denken en te handelen. Praktijkgericht, onderzoekend leren staat centraal tijdens deze bijeenkomsten.