Waarom?
Werken vanuit inzicht in waar het echt om gaat in het leren van jonge kinderen. Zonder te verzanden in een veelheid aan ‘aanbodsdoelen’. Vanuit die bedoeling is het Kindvolgmodel ontwikkeld.
De meeste observatie-instrumenten zijn ontworpen vanuit een programmagerichte opzet. Het werken aan ‘beheersingsdoelen’ staat daarin centraal. Luc Koning gebruikte hiervoor de term ‘lijnenonderwijs’. Het SLO spreekt over aanbodsdoelen.
Wat het voor scholen in het kiezen van een observatie-instrument verwarrend maakt, is dat programmagericht kleuteronderwijs zich steeds vaker aandient onder de noemer spelend leren. Zo is er spelend opbrengstgericht leren, spelend bewust leren, spelend groeibewust leren, enzovoort. In essentie zijn dit allemaal loten aan de stam van programmagericht werken. Of beter: aan de stam van de Duitse vorm van thematiseren uit de tweede helft van de 19e eeuw: hierin was het werken aan beheersingsdoelen leidend, maar was er ook het besef dat het kind leert via spel en diende het werken aan het doel dus verpakt te worden binnen een ‘speelse opdracht’.
Binnen het Kindvolgmodel staan niet de aanbodsdoelen maar ontwikkelingssignalerende kenmerken centraal. Zo blijkt de ontwikkeling ten aanzien van de brede kenmerken een belangrijke voorspeller te zijn voor succes in het schoolse leren. Dit is niet terug te vinden in aanbodsdoelen.
Om die scholen te ondersteunen die ontwikkelingsgericht willen blijven werken met kinderen zonder zich zorgen te hoeven te maken of wat ze doen wel ‘inspectieproof’ is, ontwikkelden wij het Kindvolgmodel.
Per januari 2020 stelden we versie 3.0 beschikbaar. Deze 3.0 versie beschrijft de ontwikkeling vanaf 3 jaar tot zeven jaar. Daarmee komen we tegemoet aan de wens om het Kindvolgmodel ook in te zetten in groep 3. De 3.0 versie is bovendien nog meer geschikt gemaakt voor het SBO-onderwijs.
Wil je meer uitleg? Kindvolgmodel – Uitleg
Inzicht in hoe het KVM zich verhoudt tot de SLO-doelen? slojongekind-analyse-KVMkleuters12-2021
Voor wie?
Het KVM is bedoeld voor kindcentra en scholen die op beredeneerde wijze ontwikkelingsgericht werken met jonge kinderen inhoud willen geven. Het KVM richt zich op kinderen van 3 tot 7 jaar.
Er is ook een Kindvolgmodel beschikbaar voor de groepen 4-8.
Leerkrachten van groep 4-8 kunnen het KVM gebruiken om formatief toetsen inhoud te geven. Ook hier passen we het principe “minder invullen, meer weten” toe. Het Kindvolgmodel wordt ook ingezet op traditionele vernieuwingsscholen.
Kenmerken KVM 3.0
- Het KVM gaat uit van kernsignalering. Dit zijn te observeren kenmerken die een grote signaalwaarde hebben. Observeren vanuit deze “kernsignalen” is eenvoudig uit te voeren. Registratie hiervan kost weinig tijd. Observatie en registratie van deze kernsignalen geeft snel inzicht in de onderwijsbehoeften binnen je groep. Voor de kleutergroepen wordt bijvoorbeeld gewerkt met 12 signalen, verdeeld over drie gebieden: basis-, brede en specifieke kenmerken. Het KVM sluit daarmee aan bij het ontwikkelingsgerichte denken.
- Voor elk kernsignaal is een observatiekaart. Hierop lees je wat kenmerkend is voor de ontwikkeling bij zo’n kernsignaal per periode van een half jaar. Je gaat op basis daarvan na: zie ik dit vaak of juist weinig.
Met versie 3.0 heb je veel mogelijkheden om jouw bevindingen te vertalen naar een observatiescore. Zo kun je werken met een 2-puntschaal, maar ook met een 5-puntschaal. Tijdens de introductie bepalen we samen wat voor jullie het prettigst werkt. - Het KVM is geïntegreerd binnen ParnasSys. Er is gebruik gemaakt van de functionaliteit methodetoetsen, de resultaten van de “kernsignalering” zijn zichtbaar op de groepskaart. Daarmee krijgt ook de groepskaart voor leerkrachten in de kleuterbouw meer betekenis.
- Het digitale rapport in ParnasSys maakt het nu ook mogelijk om alleen op ‘kleur’ te rapporteren. Aan die kleur kun je een eigen legenda koppelen. Ideaal want zo kun je op een ontwikkelingsgerichte wijze kernachtig rapporteren aan ouders. Helemaal mooi natuurlijk wanneer je hier iets van een portfolio aan toevoegt.
- Overdracht richting de volgende groep is bij gebruik met ParnasSys vereenvoudigd. De groepskaart geeft de leerkracht van de volgende groep een fijn inzicht in de ontwikkeling van het kind. Aangevuld met informatie vanuit “notities” vergemakkelijkt dit de processen rond overdracht en doorgaande lijn.
Scholing KVM
Het KVM zelf stellen wij gratis ter beschikking. Zo draagt De Lerende School bij aan onderwijs dat aansluit bij hoe jonge kinderen leren. Onderwijsinstellingen worden op de hoogte gesteld van updates. Ook deze zijn kosteloos. Aan de afname van het KVM is wel scholing verbonden.
Tijdens drie scholingsdagdelen van drie uur raken teamleden vertrouwd met het werken met het KVM en leren zij de informatie vanuit het KVM te vertalen naar onderwijsbehoeften. Medewerkers krijgen concrete handvatten om vanuit het overzicht onderwijsbehoeften beredeneerde keuzes te maken voor het vervolgaanbod. De bijeenkomsten kunnen desgewenst ook online verzorgd worden.