Jonge kinderen verdienen het beste onderwijs. Zulk onderwijs sluit aan bij hoe het jonge kind ontwikkelt en leert. Dat spreekt voor zich, zou je denken. Niets is minder waar. Het onderwijs aan jonge kinderen staat onder druk. De eenzijdige focus op cognitieve opbrengsten heeft voor flink wat verschraling gezorgd. In naam van “beredeneerd werken” en “opbrengstgericht werken” worden keuzes gemaakt die niet meer te herleiden zijn tot wat we al jaren weten over het leren van jonge kinderen. Ja, dat is zwart wit gesteld. Het jonge kind verdíent deze duidelijkheid.
De Lerende School maakt zich hard voor onderwijs waarin spel weer leidende activiteit is. Waarin leraren en pedagogisch medewerkers het als hun kerntaak zien om vanuit dit spel de ontluiking te bevorderen naar zowel de brede als de specifieke ontwikkeling. Beredeneerd werken? Ja, maar dan op een manier die wél aansluit bij het leren van jonge kinderen. Tegenover opbrengstgericht werken plaatsen wij potentieelgericht werken. Ontwikkelingsgericht leren maakt dit met stip het beste mogelijk.