De Lerende School

Onderwijsadvies waar je blij van wordt!

  • Home
  • Over ons
    • Wie we zijn
    • De mensen
    • Onze kernwaarden
    • Onze aanpak
    • Onze partners
    • Voorwaarden en klachtenregeling
  • Onze dienstverlening
    • Schoolontwikkeling en teamleren in één
      • De 7 eigenschappen van sprankelende schoolontwikkeling
      • Onze uitgangspunten: zo werkt het wél!
      • Kindgericht onderwijs
      • Onze werkwijze: herkenbaar èn op maat
      • Teamleren geweldig maken
    • Leiding geven aan lerende scholen
      • Herregistratie door informeel leren
      • Onderzoekend leiderschap. Maak het verschil!
      • Uitblinken in teamcoaching
      • Coaching en supervisie
    • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
      • Kwaliteitszorg in lerende scholen
      • Verbetertrajecten zwakke scholen
      • Competentiegericht leren en lerende scholen
      • Auditing in lerende scholen
    • Uitblinken in je vak
      • Uitblinken in basiscommunicatie
      • Uitblinken in feedback
      • Veerkracht van de leerkracht
      • Betrokkenheid vergroten als “gewoon de kern”
      • Rekenen en taal. Uitblinken is keuzes maken
    • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
      • Het Kindvolgmodel Kleuters
      • Ontwikkelingsgerichte praktijk
      • Spelbegeleiding
      • Thematisch werken
    • Ouders leren mee
    • Profileren door innoveren
    • Onderzoekend leren als gewoon de kern
      • ParnasSys als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
      • Potentieelgericht werken voor leerkrachten
      • Zien! als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
  • Contact

Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen

Je bent hier : Home » Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen

Jonge kinderen verdienen het beste onderwijs. Zulk onderwijs sluit aan bij hoe het jonge kind ontwikkelt en leert. Dat spreekt voor zich, zou je denken. Niets is minder waar. Het onderwijs aan jonge kinderen staat onder druk. De eenzijdige focus op cognitieve opbrengsten heeft voor flink wat verschraling gezorgd. In naam van “beredeneerd werken” en “opbrengstgericht werken” worden keuzes gemaakt die niet meer te herleiden zijn tot wat we al jaren weten over het leren van jonge kinderen. Ja, dat is zwart wit gesteld. Het jonge kind verdíent deze duidelijkheid.

De Lerende School maakt zich hard voor onderwijs waarin spel weer leidende activiteit is. Waarin leraren en pedagogisch medewerkers het als hun kerntaak zien om vanuit dit spel de ontluiking te bevorderen naar zowel de brede als de specifieke ontwikkeling. Beredeneerd werken? Ja, maar dan op een manier die wél aansluit bij het leren van jonge kinderen. Tegenover opbrengstgericht werken plaatsen wij potentieelgericht werken. Ontwikkelingsgericht leren maakt dit met stip het beste mogelijk.

Ja, zoiets zoek ik ook!

Wenst u meer informatie betreffende dit onderwerp? Neemt u dan contact op met:

Sandra Dessaur

Onderwijsinspirator | Begeleider onderwijsvernieuwing | Teamcoach

0628792831sandra@delerendeschool.nl

Het Kindvolgmodel Kleuters

Ontwikkelingsgerichte praktijk

Spelbegeleiding

Thematisch werken

Onze gegevens

De Lerende School
Postbus 3386
2001 DJ Haarlem

Tel. 06 50855480

KvK 64245829
BTW NL855583241B01
Bank NL17INGB0007080811

Onze specialisaties

  • Schoolontwikkeling en teamleren in één
  • Leiding geven aan lerende scholen
  • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
  • Uitblinken in je vak
  • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
  • Ouders leren mee
  • Profileren door innoveren
  • Onderzoekend leren als gewoon de kern

Volg jij de Lerende School al op Social Media?

De Lerende School op Facebook De Lerende School op Twitter De Lerende School op LinkedIn De Lerende School op Twitter

© Copyright 2021 De Lerende School, Alle rechten voorbehouden.

Naar boven