De Lerende School

Onderwijsadvies waar je blij van wordt!

  • Home
  • Over ons
    • Wie we zijn
    • De mensen
    • Onze kernwaarden
    • Onze aanpak
    • Onze partners
    • Voorwaarden en klachtenregeling
  • Onze dienstverlening
    • Schoolontwikkeling en teamleren in één
      • De 7 eigenschappen van sprankelende schoolontwikkeling
      • Onze uitgangspunten: zo werkt het wél!
      • Kindgericht onderwijs
      • Onze werkwijze: herkenbaar èn op maat
      • Teamleren geweldig maken
    • Leiding geven aan lerende scholen
      • Herregistratie door informeel leren
      • Onderzoekend leiderschap. Maak het verschil!
      • Uitblinken in teamcoaching
      • Coaching en supervisie
    • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
      • Kwaliteitszorg in lerende scholen
      • Verbetertrajecten zwakke scholen
      • Competentiegericht leren en lerende scholen
      • Auditing in lerende scholen
    • Uitblinken in je vak
      • Uitblinken in basiscommunicatie
      • Uitblinken in feedback
      • Veerkracht van de leerkracht
      • Betrokkenheid vergroten als “gewoon de kern”
      • Rekenen en taal. Uitblinken is keuzes maken
    • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
      • Het Kindvolgmodel Kleuters
      • Ontwikkelingsgerichte praktijk
      • Spelbegeleiding
      • Thematisch werken
    • Ouders leren mee
    • Profileren door innoveren
    • Onderzoekend leren als gewoon de kern
      • ParnasSys als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
      • Potentieelgericht werken voor leerkrachten
      • Zien! als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
  • Contact

Onze aanpak

Je bent hier : Home » Wie we zijn » Onze aanpak

Weten hoe je als persoon of organisatie het beste leert, voorkomt dat je onder aan de streep aankijkt tegen teleurstellende resultaten. En vooral: het helpt enorm om de stap te maken naar lerende organisatie.

We weten al sinds jaar en dag dat scholing en training die los staat van de eigen (school)context nauwelijks effect heeft. We weten eveneens dat een heel schoolteam te laten happen naar hetzelfde stukje cursus-Peijenburg niet werkt.

Wat wel werkt:

  • inzetten op vergroting van het durvend, lerend en creërend vermogen
  • onderzoekend leren tot gewoonte maken
  • instrumenten en methodieken leren gebruiken als middel in dit onderzoekend leren
  • leren zien door de ogen van leerlingen
  • leraren die elkaar kunnen ‘mentoren’
  • het ontwikkelen van op leren gericht leiderschap
  • verbinding maken tussen organisatiedoelen en persoonlijke ontwikkeling

Wij zijn ervan overtuigd dat scholen vooral profiteren van begeleiding die zich op deze effecten richt. Daar zit onze expertise. We stellen ons meer op als reisgenoot dan als gids. Wij zijn er niet om scholen te vertellen hoe het moet. Er bestaat geen recept voor lerende organisatie. Elke organisatie is een uniek organisme. Daarom werken wij vanuit een ontwikkelingsgerichte aanpak. Vanuit zicht op de “zone van naaste ontwikkeling” (volgen) maken we leren betekenisvol (aansluiten). Samen met jou ontwerpen we een route die tot sprankelen en succes leidt (toevoegen).

Kenmerkend voor onze aanpak is dat we snel kunnen schakelen. Waar moet je coachen, waar is gerichte instructie nodig? Waar moeten we vooral architect zijn en waar vooral cultuurbouwer? We verbinden individuele doelen en leerwensen met de organisatiedoelen. We zorgen dat onze begeleiding past bij de teamcultuur én die teamcultuur versterkt. We zorgen dat leraren regie ervaren. We dagen uit om het zelf te kunnen, maar begrijpen ook dat je eerst heel concreet voor je moet zien hoe het anders kan. We hebben allemaal genoeg krijt aan onze vingers om superpraktisch mee te kunnen denken. We schakelen vervolgens weer naar onze rol van coach zodat jij achter het stuur kunt blijven.

Lerende school worden, is in alles wat we doen uitgangspunt. Er zijn vele wegen om dit te bereiken. Soms komen we enkel voor die ene, inspirerende impuls. Soms geven we meer een verdiepende impuls. Als het maar past in het proces van de school(organisatie). En als er maar aandacht is voor transfer. We bieden scholen daarin steevast handreikingen. In die handreikingen gaan we uit van de principes van de lerende organisatie.

Onderwijsadvies is in deze tijd meer uitdagend dan ooit. Juist dat stimuleert ons om voortdurend ook onszelf weer uit te vinden. Leren is wat je doet als je het niet weet. Die situaties van niet weten, komen ook wij steeds tegen. Het zit in onze natuur om die situaties desnoods op te zoeken. Echt leren, dus diep leren, raakt de kern van gelukkig zijn. We omarmen het feit dat we nooit verder komen dan zoeken. En dat is misschien wel het beste wat we anderen kunnen geven.

Over ons

  • Wie we zijn
  • De mensen
  • Onze aanpak
  • Voorwaarden en klachtenregeling
  • Onze kernwaarden
  • Onze partners
  • Contact

Onze partners

Onze kernwaarden

Onze aanpak

Voorwaarden en klachtenregeling

Onze gegevens

De Lerende School
Postbus 3386
2001 DJ Haarlem

Tel. 06 50855480

KvK 64245829
BTW NL855583241B01
Bank NL17INGB0007080811

Onze specialisaties

  • Schoolontwikkeling en teamleren in één
  • Leiding geven aan lerende scholen
  • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
  • Uitblinken in je vak
  • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
  • Ouders leren mee
  • Profileren door innoveren
  • Onderzoekend leren als gewoon de kern

Volg jij de Lerende School al op Social Media?

De Lerende School op Facebook De Lerende School op Twitter De Lerende School op LinkedIn De Lerende School op Twitter

© Copyright 2021 De Lerende School, Alle rechten voorbehouden.

Naar boven