Weten hoe je als persoon of organisatie het beste leert, voorkomt dat je onder aan de streep aankijkt tegen teleurstellende resultaten. En vooral: het helpt enorm om de stap te maken naar lerende organisatie.
We weten al sinds jaar en dag dat scholing en training die los staat van de eigen (school)context nauwelijks effect heeft. We weten eveneens dat een heel schoolteam te laten happen naar hetzelfde stukje cursus-Peijenburg niet werkt.
Wat wel werkt:
- inzetten op vergroting van het durvend, lerend en creërend vermogen
- onderzoekend leren tot gewoonte maken
- instrumenten en methodieken leren gebruiken als middel in dit onderzoekend leren
- leren zien door de ogen van leerlingen
- leraren die elkaar kunnen ‘mentoren’
- het ontwikkelen van op leren gericht leiderschap
- verbinding maken tussen organisatiedoelen en persoonlijke ontwikkeling
Wij zijn ervan overtuigd dat scholen vooral profiteren van begeleiding die zich op deze effecten richt. Daar zit onze expertise. We stellen ons meer op als reisgenoot dan als gids. Wij zijn er niet om scholen te vertellen hoe het moet. Er bestaat geen recept voor lerende organisatie. Elke organisatie is een uniek organisme. Daarom werken wij vanuit een ontwikkelingsgerichte aanpak. Vanuit zicht op de “zone van naaste ontwikkeling” (volgen) maken we leren betekenisvol (aansluiten). Samen met jou ontwerpen we een route die tot sprankelen en succes leidt (toevoegen).
Kenmerkend voor onze aanpak is dat we snel kunnen schakelen. Waar moet je coachen, waar is gerichte instructie nodig? Waar moeten we vooral architect zijn en waar vooral cultuurbouwer? We verbinden individuele doelen en leerwensen met de organisatiedoelen. We zorgen dat onze begeleiding past bij de teamcultuur én die teamcultuur versterkt. We zorgen dat leraren regie ervaren. We dagen uit om het zelf te kunnen, maar begrijpen ook dat je eerst heel concreet voor je moet zien hoe het anders kan. We hebben allemaal genoeg krijt aan onze vingers om superpraktisch mee te kunnen denken. We schakelen vervolgens weer naar onze rol van coach zodat jij achter het stuur kunt blijven.
Lerende school worden, is in alles wat we doen uitgangspunt. Er zijn vele wegen om dit te bereiken. Soms komen we enkel voor die ene, inspirerende impuls. Soms geven we meer een verdiepende impuls. Als het maar past in het proces van de school(organisatie). En als er maar aandacht is voor transfer. We bieden scholen daarin steevast handreikingen. In die handreikingen gaan we uit van de principes van de lerende organisatie.
Onderwijsadvies is in deze tijd meer uitdagend dan ooit. Juist dat stimuleert ons om voortdurend ook onszelf weer uit te vinden. Leren is wat je doet als je het niet weet. Die situaties van niet weten, komen ook wij steeds tegen. Het zit in onze natuur om die situaties desnoods op te zoeken. Echt leren, dus diep leren, raakt de kern van gelukkig zijn. We omarmen het feit dat we nooit verder komen dan zoeken. En dat is misschien wel het beste wat we anderen kunnen geven.