Het pedagogisch expertsysteem Zien! functioneert op meer dan 2200 basisscholen. De kwaliteit van dit functioneren verschilt sterk. De school van meester Mark is er niet in geslaagd om Zien! betekenisvol te maken voor leerkrachten (“Meester Mark draait door”). Een gemiste kans. Op een basisschool in Veghel zegt een leerkracht: “Als ik op een andere school zou gaan werken, wil ik in ieder geval ook werken met Zien!”
Als bedenker van Zien! raakt het mij natuurlijk dat dit middel op veel scholen niet betekenisvol functioneert. Ik leef in een permanente haat-liefde verhouding met instrumenten. Voor je het weet, gebruiken we instrumenten vooral instrumenteel. Dat heeft nog nooit bijgedragen aan kwaliteit, laat staan gelukkigheid. Zien! is door mij bedoeld om gemeenschappelijke taal te creëren in het begrijpen van gedrag. Op scholen die vanuit deze focus werken, ervaren we een hoge tevredenheid. Maar heel eerlijk? Dat is bepaald niet de meerderheid. [Hans van Rijn, bedenker van Zien!]
De Lerende School wil bijdragen aan het gelukkig gebruik van het pedagogisch expertsysteem Zien! Wij zijn daarom wars van een instrumentele benadering. We leren Zien! inzetten als hefboom naar pedagogisch meesterschap. Zien! wordt bouwsteen in onderzoekend leren.
Dat vraagt van schoolleiders en interne begeleiders een bepaalde mindset èn de vaardigheid om instrumenten in te bedden in onderzoeksmatig werken. In onze scholing krijgt dit veel aandacht. Daarom organiseren we speciale bijeenkomsten voor leidinggevenden. Daarom hebben we experttrainingen ontwikkeld waarin interne begeleiders de principes van onderzoeksmatig leren toepassen en de veranderkundige kennis ontwikkelen om ervoor te zorgen dat Zien! niet iets is wat erbij komt maar oplevert dat leerkrachten leren denken en werken vanuit een pedagogisch-didactisch geïntegreerde benadering.
De Lerende School biedt scholen:
- inspirerende startbijeenkomsten voor scholen
- startbijeenkomsten voor scholengroepen!
- verdiepende scholing die ertoe leidt dat Zien! onderzoekend leren versterkt en middel wordt tot pedagogisch meesterschap
- experttrainingen waarin je leiding leert geven aan het leren van leraren hierin en je ontwikkelt tot uitstekende snapper
- masterclasses waarin je 30-seconden analyses leert maken met als resultaat dat de planlast drastisch vermindert