ParnasSys en De Lerende School
ParnasSys is het meest gebruikte leerlingadministratie- en leerlingvolgsysteem voor het basisonderwijs. Van twee bekende modules in ParnasSys, Zien! en Integraal, is Hans van Rijn de bedenker.
Al vanaf 2009 verzorgen wij scholing, begeleiding en training in het werken met zowel ParnasSys als de modules Zien!, Integraal, UltimView en Leerlijnen. Van meet af aan leren wij scholen daarbij om deze instrumenten in te zetten als bouwstenen in onderzoekend leren. Gebruikers ervaren deze aanpak als inspirerend. “Jullie tillen het werken met instrumenten echt op een hoger niveau!” is de feedback die we vaak krijgen.
Van instrumenteel werken naar onderzoeksmatig werken
En zo hoort het ook. Instrumenteel denken zit nog te diep in ons systeem. Een goed gebruik begint bij data-enthousiasme. Dat bereiken we al in de eerste bijeenkomst, of het nu gaat om UltimView, Zien!, Integraal of ParnasSys zelf. Vanuit deze inspiratie leren we scholen wat onderzoeksmatig werken met deze instrumenten inhoudt en vraagt. Van daaruit ontwerpen we met scholen betekenisvolle leerprocessen. We verbinden het werken met instrumenten daarbij met de veranderthema’s van de school.
Wat kenmerkt onze aanpak?
- Zonder visie op opbrengsten wordt het werken met instrumenten al snel instrumenteel. Aan de voet helder hebben wat je onder opbrengsten verstaat, is eerste vereiste om goed te werken met instrumenten. Vanuit die visie kun je zinvol gaan “inrichten”: welke data wil je op welk moment met welk doel verzamelen? En ineens wordt bijvoorbeeld een groepskaart dan wél betekenisvol voor leerkrachten.
- Op lerende scholen zijn leerkrachten eigenaar van de data. Goede implementatie hoort daar vanaf moment één aan bij te dragen, vinden wij.
- Instrumenten moeten bijdragen aan onderzoeksmatig werken. Dat vraagt houding, cultuur en vaardigheden. In onze scholing, begeleiding en training is het leren werken met ParnasSys middel om dit te realiseren.
- Het werken met ParnasSys en de aanvullende modulen hoort wat ons betreft daarom ook bij te dragen aan de ontwikkeling van op leren gericht leiderschap. Hoe zorg ik er als bestuurder, schoolleider of interne begeleider voor dat de inzet van instrumenten onderzoekend leren versterkt?
- Voor schoolleiders leggen we in onze scholing en training over ParnasSys expliciet de verbinding met het professionaliseringsthema “Kennis- en kwaliteitsontwikkeling”. We doen dit zo dat schoolleiders de scholing en training kunnen gebruiken in het kader van herregistratie.
- Geen schoolorganisatie is hetzelfde en leert op dezelfde wijze. Ook de kwaliteit van het teamleren kan verschillen. Daarom leveren wij uitsluitend maatwerk.