Onderzoekend leren en werken tot gewoonte maken, leidt tot duurzaam sterke schoolontwikkeling. Schoolontwikkeling wordt van activiteitengestuurd reflectiegestuurd. Teamleden ervaren regie. Ze voelen zich niet langer speelbal van de omstandigheden. Ze ontwikkelen zich tot bewust kiezende professionals.
Op scholen waar onderzoekend leren in het DNA van de cultuur komt, werken teamleden samen om hun effect op het leren van leerlingen te onderzoeken. Dat leidt tot schoolontwikkeling die werkt! Schoolontwikkeling wordt zo teamleren. Teamleren wordt zo schoolontwikkeling.
Dat vraagt om een cultuuromslag. Een andere kijk op samen leren en ontwikkelen. Om ander gedrag van leidinggevenden en teamleden.
Onderzoekend leren tot gewoonte maken, begint met het creëren van data-enthousiasme. Want wat is schoolontwikkeling zonder leraren die nieuwsgierig, vragend, onderzoekend in hun vak staan? Hoe kan zulke schoolontwikkeling ooit tot duurzame oplossingen leiden?
Een hoog niveau van data-enthousiasme bereiken, klinkt mooi, maar is dat wel haalbaar? Ja. Kun je dat in korte tijd bereiken bij de meeste teamleden? Ja.
We zien in de praktijk veel datamoeheid door een eenzijdige focus op leeropbrengsten. Deze angelsaksische kijk op data valt eenvoudig te doorbreken door het dataperspectief te verbreden. Daarom ontwikkelden we de schijf van vijf. Daarom herdefiniëren we met teamleden wat opbrengsten zijn. Als resultaat hiervan ontstaat weer een krachtige verbinding tussen pedagogiek en didactiek. We verleggen de focus van opbrengstgericht werken naar potentieelgericht werken. Daarmee bereiken we keer op keer het hart van de leraar. Het fundament voor onderzoekend leren is gelegd.
Op schoolniveau werkt het niet anders. Ook hier maken we expliciet de verbinding tussen de kwaliteit van de leeropbrengsten en de kwaliteit van de processen. We leren “patroondenken”. Thematiseren. Schoolontwikkeling wordt zoveel fijner als je leert begrijpen tot in de kern. Met veel minder veel meer bereiken, dat maakt blij. En ineens wordt een instrument voor kwaliteitszorg wél betekenisvol.
Een onderzoekende houding is de basis. Het versterken van onderzoeksvaardigheden vraagt bewust leren. Je hebt instrumenten als ParnasSys, Esis, WMK, Integraal, Zien!, enzvoort. Maar hoe worden dit hefbomen naar vergroting van onderzoekend gedrag?
De Lerende School ondersteunt scholen door inspirerende bijeenkomsten, trainingen en schoolontwikkeltrajecten om onderzoekend leren tot gewoonte te maken.