De Lerende School

Onderwijsadvies waar je blij van wordt!

  • Home
  • Over ons
    • Wie we zijn
    • De mensen
    • Onze kernwaarden
    • Onze aanpak
    • Onze partners
    • Voorwaarden en klachtenregeling
  • Onze dienstverlening
    • Schoolontwikkeling en teamleren in één
      • De 7 eigenschappen van sprankelende schoolontwikkeling
      • Onze uitgangspunten: zo werkt het wél!
      • Kindgericht onderwijs
      • Onze werkwijze: herkenbaar èn op maat
      • Teamleren geweldig maken
    • Leiding geven aan lerende scholen
      • Herregistratie door informeel leren
      • Onderzoekend leiderschap. Maak het verschil!
      • Uitblinken in teamcoaching
      • Coaching en supervisie
    • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
      • Kwaliteitszorg in lerende scholen
      • Verbetertrajecten zwakke scholen
      • Competentiegericht leren en lerende scholen
      • Auditing in lerende scholen
    • Uitblinken in je vak
      • Uitblinken in basiscommunicatie
      • Uitblinken in feedback
      • Veerkracht van de leerkracht
      • Betrokkenheid vergroten als “gewoon de kern”
      • Rekenen en taal. Uitblinken is keuzes maken
    • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
      • Het Kindvolgmodel Kleuters
      • Ontwikkelingsgerichte praktijk
      • Spelbegeleiding
      • Thematisch werken
    • Ouders leren mee
    • Profileren door innoveren
    • Onderzoekend leren als gewoon de kern
      • ParnasSys als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
      • Potentieelgericht werken voor leerkrachten
      • Zien! als bouwsteen in onderzoekend leren
      • Van data naar reflectieve dialoog
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
  • Contact

Onderzoekend leren als gewoon de kern

Je bent hier : Home » Onderzoekend leren als gewoon de kern

Onderzoekend leren en werken tot gewoonte maken, leidt tot duurzaam sterke schoolontwikkeling. Schoolontwikkeling wordt van activiteitengestuurd reflectiegestuurd. Teamleden ervaren regie. Ze voelen zich niet langer speelbal van de omstandigheden. Ze ontwikkelen zich tot bewust kiezende professionals.

Op scholen waar onderzoekend leren in het DNA van de cultuur komt, werken teamleden samen om hun effect op het leren van leerlingen te onderzoeken. Dat leidt tot schoolontwikkeling die werkt! Schoolontwikkeling wordt zo teamleren. Teamleren wordt zo schoolontwikkeling.

Dat vraagt om een cultuuromslag. Een andere kijk op samen leren en ontwikkelen. Om ander gedrag van leidinggevenden en teamleden.

Onderzoekend leren tot gewoonte maken, begint met het creëren van data-enthousiasme. Want wat is schoolontwikkeling zonder leraren die nieuwsgierig, vragend, onderzoekend in hun vak staan? Hoe kan zulke schoolontwikkeling ooit tot duurzame oplossingen leiden?

Een hoog niveau van data-enthousiasme bereiken, klinkt mooi, maar is dat wel haalbaar? Ja. Kun je dat in korte tijd bereiken bij de meeste teamleden? Ja.

We zien in de praktijk veel datamoeheid door een eenzijdige focus op leeropbrengsten. Deze angelsaksische kijk op data valt eenvoudig te doorbreken door het dataperspectief te verbreden. Daarom ontwikkelden we de schijf van vijf. Daarom herdefiniëren we met teamleden wat opbrengsten zijn. Als resultaat hiervan ontstaat weer een krachtige verbinding tussen pedagogiek en didactiek. We verleggen de focus van opbrengstgericht werken naar potentieelgericht werken. Daarmee bereiken we keer op keer het hart van de leraar. Het fundament voor onderzoekend leren is gelegd.

Op schoolniveau werkt het niet anders. Ook hier maken we expliciet de verbinding tussen de kwaliteit van de leeropbrengsten en de kwaliteit van de processen. We leren “patroondenken”. Thematiseren. Schoolontwikkeling wordt zoveel fijner als je leert begrijpen tot in de kern. Met veel minder veel meer bereiken, dat maakt blij. En ineens wordt een instrument voor kwaliteitszorg wél betekenisvol.

Een onderzoekende houding is de basis. Het versterken van onderzoeksvaardigheden vraagt bewust leren. Je hebt instrumenten als ParnasSys, Esis, WMK, Integraal, Zien!, enzvoort. Maar hoe worden dit hefbomen naar vergroting van onderzoekend gedrag?

De Lerende School ondersteunt scholen door inspirerende bijeenkomsten, trainingen en schoolontwikkeltrajecten om onderzoekend leren tot gewoonte te maken.

 

 

Ja, zoiets zoek ik ook!

Wenst u meer informatie betreffende dit onderwerp? Neemt u dan contact op met:

ParnasSys als bouwsteen in onderzoekend leren

Van data naar reflectieve dialoog

Potentieelgericht werken voor leerkrachten

Zien! als bouwsteen in onderzoekend leren

Onze gegevens

De Lerende School
Postbus 3386
2001 DJ Haarlem

Tel. 06 50855480

KvK 64245829
BTW NL855583241B01
Bank NL17INGB0007080811

Onze specialisaties

  • Schoolontwikkeling en teamleren in één
  • Leiding geven aan lerende scholen
  • Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur
  • Uitblinken in je vak
  • Ontwikkelingsgericht leren met jonge kinderen
  • Ouders leren mee
  • Profileren door innoveren
  • Onderzoekend leren als gewoon de kern

Volg jij de Lerende School al op Social Media?

De Lerende School op Facebook De Lerende School op Twitter De Lerende School op LinkedIn De Lerende School op Twitter

© Copyright 2021 De Lerende School, Alle rechten voorbehouden.

Naar boven