Coaching
Coaching wordt weleens geassocieerd met “niet goed zijn”. Dat is een misvatting. Leren doe je niet alleen. Je vraagt een coach omdat je meer impact wilt hebben. Omdat je een behoefte hebt aan een frisse blik. Aan een sparringpartner die met je schuurt vanuit het motto “wrijving geeft glans”. Omdat je de ambitie hebt om schoolontwikkeling heel anders aan te pakken en je zeker wilt weten dat je de goede interventies doet. Omdat je verder wilt komen in worden wie je bent. Omdat je meer integratie wilt tussen doen en zijn. Omdat je begrijpt dat het doorbreken van oude patronen je een betere leidinggevende maken. Omdat je meer rolmodel wilt zijn in waardengestuurd werken. Omdat je in korte tijd veel kennis en aanpakken wilt leren over communicatie, vergaderen, veranderen, enzovoort.
Persoonlijke coaching is een kans om in korte tijd te performen. Jouw praktijk en jouw vragen staan centraal. Dat werkt vaak veel beter dan het volgen van een cursus.
Coaching moet tot aantoonbaar resultaat leiden. Waar wil je naar toe? Waar sta je nu? Wat wordt dan je volgende stap? En … Hoe leer jij het beste? In onze coachingstrajecten zijn deze vragen vertrekpunt. We ontwerpen samen met jou een persoonlijk leerwerktraject dat aansluit bij jouw beginsituatie en ambitie. De eigen praktijk is altijd uitgangspunt. Lerend ontwikkelen. Ontwikkelend leren.
Coachen is een vak. Een coach van De Lerende School verstaat dat vak en blijft hierin professionaliseren. Elke coach van De Lerende School heeft bovendien ruime ervaring in het onderwijsveld en is ‘veranderbekwaam’. Zij kunnen makkelijk schakelen tussen theorie en praktijk, beleid en realiteit, inhoud en proces. Op die manier maken wij het verschil.
Supervisie
Jouw denken stuurt jouw handelen. Supervisie gaat verder en dieper dan coaching. Niet het probleem staat centraal, maar de vergroting van zelflerend vermogen. Leiding geven aan jezelf dus. Vanuit reflectie op hoe je handelt, denkt en voelt in de werksituatie word je jezelf bewust van de keuzes die je maakt en de overtuigingen en “drivers” die onder deze keuzes liggen. Je begrijpt steeds beter de relatie tussen dit “levensscript” en hoe je als leidinggevende handelt. Vanuit dit diepere niveau van bewustzijn bouw je aan nieuwe opvattingen. Je gaat bewuster kiezen. Hulpmiddel hierin is de formule (Behouden+Toevoegen+Loslaten) x Zelfsturing = Effect.
Het omzetten van deze nieuwe opvattingen naar gedrag vraagt competenties. In supervisie onderzoek je daarom ook in hoeverre je over de benodigde vaardigheden beschikt en in hoeverre je deze kan bijsturen.
In onze supervisietrajecten schakelen we over op coaching wanneer de situatie daarom vraagt, bijvoorbeeld wanneer het nodig is om bepaalde vaardigheden te oefenen of wanneer specifieke knelpunten op korte termijn om oplossing vragen. We maken dit steeds expliciet.
Herregistratie
Zowel coachingstrajecten als supervisietrajecten kunnen gebruikt worden om toe te werken naar herregistratie via de route van informeel leren. We maken voorafgaand aan de traject de relatie met de professionaliseringsthema’s duidelijk.