Leiding geven aan lerende scholen vraagt dat je “op leren gericht leiderschap” ontwikkelt.
Je begrijpt als interne begeleider, schoolleider of bestuurder dat jouw effect op het leren van professionals het verschil maakt. Je begrijpt dat jij een voorbeeldfunctie hebt in een lerende cultuur. Je wilt je impact vergroten op het leren van leraren. Je wilt weten hoe jij maximaal bijdraagt aan een cultuur waarin mentoring en onderzoekend leren centraal staan. Je wilt je vaardig voelen in het doen van de juiste procesinterventies. Je ziet het als je kerntaak om collega’s te empoweren.
De Lerende School ondersteunt leidinggevenden door middel van coaching, werkplaatsleren, assessment, intervisie en masterclasses om hierin te ontwikkelen. Al onze bijeenkomsten kunnen gebruikt worden in het kader van herregistratie. Dat doen we door informeel leren. De eigen praktijk als uitgangspunt. Leren door doen. Dat kan samen met collega’s (netwerkleren) of via individuele leerwerktrajecten.
Leiding geven aan lerende scholen raakt professionaliseringsthema 3: Kennis- en kwaliteitsontwikkeling. We hebben dit professionaliseringsthema uitgewerkt in een Kwaliteitskaart. Zie dit vooral als hulpmiddel in reflectie. Wat zie je als beginsituatie? Wat gun je de school en jezelf?