Verbetertrajecten kunnen in korte tijd veel kennis en vaardigheden opleveren. Ook verbetertrajecten kunnen sprankelen! De Lerende School biedt ondersteuning aan scholen die als (zeer) zwak zijn beoordeeld of (zeer) zwak dreigen te worden.
Wat doen we?
- We voeren integrale analyses uit. We helpen de school de relatie te begrijpen tussen de kwaliteit van de leeropbrengsten en de kwaliteit van de processen. We maken op basis van data duidelijk waar de school staat in het perspectief van duurzaam sterke schoolontwikkeling. Zo voorkomen we platte analyses en symptoombestrijding. Door de analyse te plaatsen in het perspectief van duurzaam sterke schoolontwikkeling bevorderen we bovendien denken en werken vanuit ambitie. Gebrek aan ambitie leidt altijd tot middelmatigheid of erger.
- We stellen het verbeterplan op of begeleiden hierin. We zorgen er in deze fase voor dat de school zich ook in een stressvolle periode blijft focussen. We bewaken de integraliteit van de interventies. We helpen om zoveel mogelijk vanuit het principe “aan weinig veel leren” te werken. We stimuleren dat de school blijft denken vanuit hogere perspectieven dan “voldoen”.
- We ondersteunen de school in het planmatig werken aan verbetering. We helpen de school om daarbij het principe “leren zichtbaar maken” toe te passen. Door dit te doen, kun je ook in een moeilijke periode al geregeld vieren. En dat is enorm belangrijk, vinden wij.
- We ondersteunen de school om kwaliteit als systeem op orde te krijgen. Onze kwaliteitskalender heeft hierin veel scholen al een goede dienst bewezen. Dit is tevens middel om te bereiken dat kwaliteitszorg van het team wordt.
- We begeleiden leraren om in dit verbetertraject onderzoeksmatig te werken. De eigen praktijk is daarin uitgangspunt. Onze filosofie: als leraren hun praktijk vanuit een onderzoekende houding benaderen, wordt leren van binnenuit heel vanzelfsprekend. Het werken met het succesbord ondersteunt hierin.
- We coachen leraren in vergroting van pedagogisch-didactische vaardigheden. We komen in klassen, geven gerichte feedback. We komen vanuit verbinding snel tot de kern. We reiken hele concrete gedragsalternatieven aan, zodat verbetering direct kan starten.
- We arrangeren audits. Bij voorkeur betrekken we hier collega-directeuren. Waarom er niet een kans van maken?
- We begeleiden de directeur om het bovenstaande vooral zo snel mogelijk zelf te kunnen.
- We leren werken vanuit inspiratie en bezieling.
- We focussen voortdurend op verduurzaming.