Kwaliteitszorg in lerende scholen
Wij ondersteunen scholen(groepen) om kwaliteitszorg uit de sfeer van vinken en voldoen te halen. Om kwaliteitszorg zo vorm en inhoud te geven dat dit leidt tot een kwaliteitscultuur.
Kwaliteit begint met ambitie. Het gezamenlijke verlangen om een bepaalde kwaliteit neer te zetten. Werken vanuit ambitie voorkomt middelmatigheid. Duurzaam sterke school worden, begint met een krachtige collectieve ambitie.
Kwaliteit gaat vervolgens om hoe je erin slaagt die ambitie waar te maken. Kwaliteit moet geen toeval zijn. Je moet er voor zorgen. Dat is dus waar kwaliteitszorg zich op richt: zorgen dat ambitie werkelijkheid wordt. Wij noemen dat “succes zichtbaar maken”. Dat succes gaat om de ontwikkeling van leerlingen, medewerkers en organisatie.
Kwaliteitscultuur
Door kwaliteitszorg in te richten vanuit dat perspectief, succes zichtbaar maken, halen we kwaliteitszorg uit de sfeer van ‘voldoen’ en ‘vinken’. Draagt kwaliteitszorg bij aan een cultuur van willen weten en ‘vonken’. Leiding geven aan kwaliteitszorg die zo functioneert, vraagt bewust leren. Als leidinggevende ben je hierin bepalend. Het gaat meer om manieren dan om papieren:
- kwaliteitszorg, dat zijn wij
- werken vanuit willen weten in plaats vanuit willen voldoen
- bewust met je team op zoek gaan naar deugdelijke data
- data gebruiken om te bouwen aan een reflectieve cultuur
- schoolontwikkeling en persoonlijke groei expliciet verbinden
- snelle feedback inzetten om teamleren te versterken
Zo wordt kwaliteitszorg een krachtig middel om te bouwen aan een kwaliteitscultuur die vonkt. De systematiek borgt in die manier van werken de dynamiek. Daar bereiken we dat teamleden ervaren: kwaliteitszorg, dat zijn wij!
Specialisten in kwaliteitsmanagement
Hans van Rijn, oprichter van De Lerende School, is bedenker van de kwaliteitsmodule Integraal binnen ParnasSys.
Wij ondersteunden honderden scholen om Integraal in te zetten als bouwsteen in onderzoekend leren.
Scholen met Succes, landelijk bekend van de tevredenheidspeilingen, is per 2016 het onderzoeksbureau van De Lerende School. Zo kunnen we onderwijsadvies en onderzoek nauw verbinden. Daarmee creëren we voor onze klanten unieke meerwaarde. Samen creëren we innovatieve oplossingen om kwaliteitszorg geweldig te maken. Schoolorganisaties helpen om van databrij tot datakern te komen, is daarin ons uitgangspunt. We verleggen de focus van “voldoen” naar “leren zichtbaar maken”.
Van knopvaardig naar onderzoeksvaardig
De Lerende School staat voor onderzoeksmatig werken. Daarom houden wij ons bezig met instrumenten. Data doen ertoe (maar wat zijn data en wat zijn nu echt essentiële data?). In onze begeleiding volgen wij de lijn “van knopvaardig naar onderzoeksvaardig”. Het werken met instrumenten levert pas iets op in een cultuur van data-enthousiasme. Hoe werk je zo met instrumenten dat dit data-enthousiasme ontstaat? Hoe verzilver je dit vervolgens om een kwaliteitscultuur te creëren?
Dankzij deze insteek wordt onze begeleiding als “inspirerend” en “verdiepend” ervaren.
Speciaal voor schoolleiders richten wij begeleidingstrajecten rond kwaliteitszorg zo in dat dit leidt tot informeel leren. Zo maken we herregistratie eenvoudig.