Competentiegericht leren. Een voorspelbare quiz
- Maak je gebruik van competentievragenlijsten?
- Is de visie van de school al vertaald naar competentietaal?
- Is er een cultuur waarin “succes zichtbaar maken” op persoonlijk niveau al heel gewoon is?
- Leidt inzicht in competenties tot bewust leren van en met elkaar?
Grote kans dat je bij vraag één “ja” dacht en bij de overige vragen “nee”. Dat heeft een reden. Aandacht voor competentielijsten hangt sterk samen met de behoefte van scholen aan middelen om bekwaamheid vast te stellen en te beoordelen. Zowel de nieuwe CAO als de registratieverplichting voor leerkrachten en schoolleiders versterkt deze behoefte. Een keur aan instrumenten speelt hierop in.
We begrijpen deze behoefte. Je zult dit ook goed moeten regelen in je organisatie. Met competentiegericht leren heeft het echter weinig van doen. Scholen meenemen in deze frisse kijk op competentie- en talenontwikkeling, dat is onze inzet.
Onze aanpak
1. We maken een krachtige verbinding tussen de organisatiedoelen en competenties. Als we onze ambitie werkelijkheid willen maken, wat vraagt dit dan aan houding, kennis en vaardigheden? Dat is de basis voor competentiegericht leren.
2. Binnen een structuur van hoogfrequent reflecteren zetten medewerkers deze ‘groeitaal’ in om hun eigen leren zichtbaar te maken.
3. Op basis van inzicht in zowel de eigen competenties als die van elkaar leren we medewerkers elkaar op effectieve wijze te ondersteunen.
Mentoring als werkwijze
Deze werkwijze noemen we mentoring. Dit is een krachtige, bewezen manier om het lerend vermogen op duurzame wijze te vergroten. Uitgangspunt: iedereen is mentor, iedereen is mentee. In onze trajecten ontwikkelen medewerkers mentorvaardigheden. Leidinggevenden leren dit proces te ondersteunen met betekenisvolle vormen. Zij ontwikkelen daarnaast de supervisievaardigheden die nodig zijn om de kwaliteit van mentoring te verbeteren.
Aanbod
Naast workshops en inspiratiesessies over mentoring waarmee je al direct aan de slag kunt, verzorgen we trainingen waarin deelnemers mentorvaardigheden ontwikkelen. Voor leidinggevenden bieden we trainingen, waarin zij de supervisievaardigheden ontwikkelen om mentoring als werkwijze effectief te ondersteunen. Mentoring maakt integraal deel uit van onze “lerende school trajecten”.