De inspectie overbodig maken, is geen luchtfietserij. Het is heel goed mogelijk om als schoolorganisatie zelfevaluatie zo in te richten dat dit werkelijkheid wordt. Wij werken daarbij vanuit de visie dat auditing zich niet moet richten op ‘inspectieproof zijn’ maar op duurzaam sterke schoolontwikkeling. Auditoren zijn in deze visie rolmodel in onderzoekend leren. Zij komen niet om te vinken maar helpen scholen om tot de kern te komen. Om te thematiseren. Zij stellen zich op als critical friends. De reflectieve dialoog staat centraal in onze visie op auditing.
De Lerende School ondersteunt hierin door:
- Coaching on the job trajecten waarin leren door doen centraal staat.
- Een vijfdaagse in company training voor schoolleiders van een scholengroep.
Wij sluiten altijd aan bij de instrumenten die de schoolorganisatie al gebruikt. Wij hebben grondige kennis van kwaliteitssystemen als WMK, Integraal, Van Beekveld en Terpstra, Scholen met Succes, enzovoort. We zijn ook vertrouwd met leerlingadministratiesystemen als ParnasSys, CITO en Esis.
Deze training kan door schoolleiders worden gebruikt in het kader van herregistratie. De training heeft betrekking op het professionaliseringsthema Kennis- en kwaliteitsontwikkkeling. Deelthema’s die na de training afgerond kunnen worden, zijn: Strategisch kwaliteitsmanagement, Onderzoeksmatig werken en Verantwoording.